Zesjescultuur

“De Nederlandse student is tevreden met een zesje en wil naast het studeren ook vooral een leuk leven hebben en genieten.” Dat stelt de Universiteit Utrecht in het Digitaal Universiteitsblad aan het begin van het nieuwe studiejaar. In vergelijking met andere landen in de wereld is de Nederlandse student maar weinig competitief en de universiteit zoekt allerlei manieren om studenten te motiveren. Een cultuuromslag is gewenst, om mee te kunnen blijven doen op de wereldmarkt, aldus de onderwijskundigen.

Dat brengt bij mij de vraag in gedachten hoe is met de mentaliteit van de “studenten” in de kerk. Samen vormen wij de studenten of leerlingen van de Here Jezus. Hoe gemotiveerd zijn wij in het leren van Hem? Gaan wij er helemaal voor, of zijn we snel tevreden met dat wat krap voldoende is?

Hoewel ik als student en ook nu in mijn werk niet tevreden ben met krap voldoende, merk ik dat ik het volgen van Jezus wel wat gemakzuchtiger ben. Er zijn perioden in mijn leven dat ik het studeren en oefenen er maar wat bij doe, het een beetje laat lopen. En dat is best zorgelijk. God is er namelijk wel op uit om mij te laten groeien: “Wij allen die met onbedekt gezicht de luister van de Heer aanschouwen, zullen meer en meer door de Geest van de Heer naar de luister van dat beeld worden veranderd” (2 Kor. 3:18). De catechismus spreekt dat ook na in zondag 44: “in ons groeit een klein begin van gehoorzaamheid” en “we beginnen naar de geboden van God te leven”. We kunnen groeien, we gaan steeds meer naar Gods beeld veranderen!

Gelukkig doet de Geest dat, werkt hij in ons, wanneer wij ons openstellen voor hem, de samenwerking met hem aangaan.

 

De Universiteit Utrecht zoekt manieren om studenten te motiveren. Helpt jouw gemeente je ook om gemotiveerd leerling van Jezus te blijven? Helpt de huiskring, eredienst, Bijbelstudiekring, tienerkring of catechisatie? Hoe is het gesteld met onze mentaliteit? Een zesjescultuur, of verlangen we naar meer? Wat denk jij ervan?

(Met dank aan de artikelen van Jos Douma over Christusgelijkvormigheid)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *