Omdat je het waard bent

Op het kamp van de eerste en tweedejaars mocht ik de inleiding verzorgen van de reli-ochtend, die ging over het thema talenten. Momenteel is Holland’s Got Talent populair en in de afgelopen tijd zijn vele shows die draaiden om talenten op populair geweest, zoals Idols, Popstars en X-Factor. Maar lang niet iedereen is zo gezegend met die bijzondere talenten. Wat zou jij eigenlijk voor talent willen hebben, als je zou mogen kiezen? Met de jongeren samen ontdekte ik dat voetballen, dansen en zingen erg populaire en belangrijke talenten zijn. Wanneer je die talenten hebt, dan hoor je er bij, dan stel je wat voor.

En dan naar God. Ook Hij heeft ons over talenten verteld, namelijk in de persoon van Jezus, toen Hij op aarde was. Hij deed dit met een gelijkenis die terug te vinden is in Matteüs 25:14-30. Jezus vergelijkt het koninkrijk van de hemel (koninkrijk van God: de wereld zoals God hem heeft bedoeld) met de situatie waarin een landeigenaar op reis gaat en zijn geld verdeeld onder drie knechten. Eén geeft hij 5 talent, de volgende krijgt 2 talent en de derde krijgt 1 talent. Een talent staat in die tijd gelijk aan zo’n 20 jaarsalarissen, een gigantisch bedrag aan geld dus! Twee knechten gaan handelen met het geld en verdubbelen hun (tijdelijke) bezit. De ander stopt het geld in de grond (in een oude sok) en doet er niets mee. Natuurlijk is de landeigenaar heel blij met de twee knechten die het geld hebben verdubbeld, zij worden beloond. Met de ander is hij niet zo blij, sterker nog, die krijgt straf!

Wat Jezus ons in ieder geval probeert duidelijk te maken is dat het belangrijk is om goed en zorgvuldig om te gaan met alles wat je van God krijgt. Denk aan je familie en vrienden, alles wat je hebt, je geld, je spullen, maar ook eten en drinken en andere mensen in deze wereld. Hoe ga je om met alles wat God je geeft? Dus ook: hoe ga je om met de talenten die God je geeft?

Om dit verder duidelijk te maken gebruik ik het voorbeeld van Nick. Nick is om onduidelijke redenen geboren zonder armen en benen. Nick kan niet voetballen, volleyballen, rennen, gitaar spelen, blokfluiten, enzovoort. Je zou je kunnen afvragen of zo’n leven de moeite waard is. Wat heeft het voor zin, als je zo weinig kunt? Hoe kun je ooit gelukkig zijn, zonder al die talenten die wij wel hebben?

Ik heb een filmpje samengesteld om dit duidelijk te maken:

Ja, hij ziet er gelukkig uit. Blijkbaar kun je gelukkig zijn zonder armen en benen! Hoe kan dat? Doordat hij geniet en gebruik maakt van wat hij wel heeft. Daar zit hem het geheim van talenten, zoals het ook in Matteüs 25 naar voren komt. Het gaat er niet om hoeveel je van God hebt gekregen, dat is niet waar Hij naar kijkt. Het gaat er alleen om hoe je er gebruik van maakt. God heeft het niet voor niets gegeven, hij heeft het gegeven om van te genieten.

De favoriete Bijbeltekst van Nick, heeft hij wel eens verteld, is Psalm 139 en dan met name de verzen 13 en 14. Als je dat leest, is het best bijzonder, voor iemand zoals hij, zonder armen en benen. Tegelijk ligt in die tekst het geheim van het geluk van Nick. Hij is ontzettend gelukkig met alles wat hij heeft, omdat God hem heeft gemaakt zoals hij is. God heeft hem gemaakt met al die mooie dingen die hij wel kan en de mogelijkheden die hij krijgt om van te genieten.

Zo werkt het ook voor jou. God zag je al toen je in je moeder zat. En Hij zei met Psalm 8 dat het mensje daar ‘bijna goddelijk’ was en is. Bijna goddelijk, dat is hoe wij onszelf mogen zien. Niet omdat we zo geweldig zijn en zulke prachtige talenten hebben of omdat we er zo fantastisch uitzien, maar omdat God van ons houdt. Met alles wat in Hem zit, houdt God van jou! Hij koos er voor om jou te maken zoals je bent, ook met alles wat niet perfect is, want Hij wil jou. Je bent geweldig! Dankzij God, dankzij Jezus.

Je kent misschien de reclames van L’Oreal wel. Omdat je het waard bent. Die reclames zeggen het precies goed. Niet omdat je zo’n geweldige shampoo hebt met zijde proteïnen of omdat je haar zo zacht is, maar omdat God “gewoon” keihard van je houdt! Wat een God hebben wij!

Share
  1. Margriet

    Bijzonder. Net de tekst waar ik deze week erg mee bezig ben moet ik hier weer op je site lezen. Dank. Dank God voor het ontzaglijke wonder voor mijn bestaan (vers 14) !

  2. Author Lennard

    Gaaf, mooi hoe God je dan weer zo’n tekst overal laat tegenkomen hè. Leuk dat je m’n site hebt gevonden. Wel gek, dat dit nu een middel is waarmee wij op dit moment communiceren. Dat is ook wel eens anders geweest….

  3. waarom niet:)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *